web
analytics

Hvordan blir et bilde til?

– Så fine bilder du tar!

Tar du bilder – eller skaper du dem?

Jeg får avogtil kommentarer som “Så fine bilder du tar” og “Hvordan får du tatt et slikt bilde”? Det er alltid hyggelig. Jeg skal prøve å svare på det siste spørsmålet her:

Hva menes med å ta et bilde? Vanligvis mener vi å trykke på utløserknappen på kameraet. Da er bildet tatt. Det kan kanskje sammenlignes med å bake brød. Du går i matskapet og henter fram mel, olje og gjær (pluss noen andre råvarer etter behag) og blander det sammen med vann i en bolle. Da er deigen satt. Men brødet er ikke ferdig. Du setter ikke et slikt “brød” på bordet. Det må først eltes, heve, settes i ovnen og stekes.

Kameraet ditt har en kjapp og smart liten datamaskin som gjør denne jobben for deg, slik at det bildet du får se, allerede har vært gjennom en lynrask prosess med ganske avansert bildebehandling. Ofte blir resultatet ganske bra også... men ikke alltid.

Hvis du har lyst til å ta et skritt videre som fotograf, er det først og fremst to ting du trenger: 1) Slå av den automagiske bildebehandleren i kameraet og sett opptaksmodus til RAW (råformat) – og 2)anskaffe og lære deg å bruke et bildebehandlingsprogram til din datamaskin eller nettbrett. Du er i førersetet – og det er du som avgjør hvordan ditt ferdige bilde skal se ut.

For å gi deg en smakebit av hva du har i vente, skal jeg gå gjennom hva jeg har gjort med bildet øverst etter at det ble tatt. Programmet jeg benytter er Adobe Lightroom, som er verdens mest brukte i sitt slag. (Når du abonnerer på Lightroom følger også Photoshop med på kjøpet)

Bildet ubehandlet – rett fra kameraet

Før – etter

Litt bildeteori: Kontrast

Kontrast
Uten kontrast – intet bilde. Da har vi bare en ensartet flate. Det finnes mange slag kontraster. Lys/mørke-kontrast og fargekontrast er kanskje de vi først tenker på i forbindelse med fotografering, men det finnes flere.

Lys/mørke-kontrast
Et svart/hvitt-bilde uten lys/mørke-kontrast er ikke noe annet enn en grå flate, evt. helt svart eller helt hvit. Vi kan si at dette er den mest grunnleggende egenskap et bilde har. I vårt bildeeksempel er det lite kontrast i bildet, og det oppleves som litt grått og kjedelig. 

  Grafisk fremstilling av kontrastfattig bilde

Grafisk fremstilling av kontrastfattig bilde

I histogrammet, som viser fordelingen av piksler fra svart (venstre) til hvitt (høyre) ser vi at de aller fleste bildepunktene ligger midt mellom svart og hvitt, altså er de “grå”. Medmindre dette er en ønsket effekt i bildet, må vi øke kontrasten.

Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke funksjonene Contrast og Clarity.

Fargekontrast
Selv om lys/mørke-kontrasten er bra, kan et fargebilde se ganske trist ut hvis fargene er veldig blasse. Av og til kan dette være et hint om at bildet egner seg best i svart/hvitt. Men hvis det ikke er aktuelt, kan vi øke fargekontrasten med Contrast og øke fargestyrken generelt med Vibrance. Contrast påvirker altså både lys/mørke-kontrast og fargekontrast.

Disse tre verktøyene virker likt over hele bildet, men det finnes et mere avansert kontrastverktøy som riktignok er litt vanskeligere å mestre, men som gir mange flere muligheter: Tone Curve. Med dette verktøyet kan du øke kontrasten i deler av spekteret og minke kontrasten i andre deler – bare så det er nevnt.

Justering på utvalgte områder

Vi kan dele verktøyene våre i to kategorier: De som virker på hele bildeflaten – og de som behandler et område i bildet som du selv velger. Jeg nevnte såvidt kurveverktøyet som er en slags mellomting, men her kommer et veldig anvendelig verktøy som det er verd å bruke litt tid på å lære: Brush.

  Brush-verktøyet har mange funksjoner

Brush-verktøyet har mange funksjoner

Som du ser, har denne “penselen” mange funksjoner som du vil kjenne igjen, bare at de nå kun virker akkurat der du “maler” dem inn på bildet. Du kan gjøre penselen større og mindre, og den kan bli myk eller hard i kantene.

Den beste måten å lære seg å mestre disse verktøyene på er å prøve seg fram. Dersom du blir stående aldeles fast, kan du alltid starte på nytt: Bildebehandling i Lightroom endrer aldri på selve bildet – det er bare et sett med instruksjoner som blir lagret og som du når som helst kan “spole tilbake” helt til begynnelsen om du ønsker. For en grundigere innføring i Lightroom anbefaler jeg nettsidene til Laura Shoe, Light Stalking og Digital Photography School.

Vignettering

Et ukjent begrep? Vignettering betydde opprinnelig at bildet var mørkere ut mot kantene/hjørnene fordi kameraets objektiv var av dårlig kvalitet. Men i dag har vi lite av denslags optiske feil – og vi benytter avogtil vignettering for å lede oppmerksomheten mot midten av bildet.

I Lightroom finnes denne funksjonen under Effects > Post-Crop Vignetting. På mitt eksempelbilde har jeg brukt vignettering for å fokusere på hovedmotivet.

Det ferdige bildet


Adobe Lightroom har mye mer å by på for den som er interessert i å ta sin fotografering et skritt videre. Du får nå Lightroom og Photoshop i et samlet abonnement som automatisk blir fornyet over nettet. Jeg tror ikke det finnes noe program som har så gode støtte-ressurser på internett som dette. Dessuten – og like viktig – du får på kjøpet markedets beste bildearkiv-system slik at du aldri mer behøver å bruke tid på å lete etter gamle bilder. Det kan ta litt tid å lære det skikkelig, men – det er absolutt verdt det!