web

Pitigliano-reisen

(Navigare necesse est)

Reisen til Pitigliano – en introduksjon

I oktober 2004 deltok jeg på en foto-workshop med Morten Krogvold i byen Pitigliano i Toscana. Mitt hovedprosjekt under workshopen var det fantastiske og ganske spesielle fuglelivet i byen; en stor mengde duer og kaier som drev med akrobatikk og lek, og seilte på oppdriften ved de høye klippene. Ti år etterpå dro jeg på en fire ukers reise tilbake for å se om jeg kunne finne tråden fra forrige gang og utvikle prosjektet videre.

Fuglene i Pitigliano 2004

Jeg valgte å kjøre egen bil for å ha maksimal frihet og ha mulighet til å bli litt lenger på enkelte steder underveis. Dette er en bildereportasje i bloggformat som forteller om hvordan reisen ble.

Pitigliano-reisen:
Dag 1 – Veien til kontinentet

Tirsdag 30. september 2014

Det er tirsdag 30.09.2014. Bilen har fått påfyll av litt personlig bagasje, en fotosekk med et nytt kamera pluss to objektiver, samt etterfylling av spylervæske og motorolje. Ja – og så litt bensin på tanken, da. GPSen har fått beskjed om å vise vei til ferjekaia i Larvik. Jeg skal til «kontinentet», og i løpet av de neste åtte dagene skal jeg ha kjørt de ca. 300 milene til middelalderbyen Pitigliano lengst sør i Toscana.

Larvik Havn. Her begynner veien til kontinentet!

Grunnen til at jeg regner med å kjøre så mye som 300 mil er at jeg på ingen måte tar strake veien, men skal kjøre litt i siksak mellom steder og folk jeg har lyst til å besøke underveis. Se kartet nedenfor. På programmet står bl.a. Cochem i Moseldalen, den gamle romerbyen Arles i Sør-Frankrike, Antibes på den franske rivieraen og Sestri Levante på Liguria-kysten.

Omtrentlig reiserute...

Reisen til Pitigliano – dag 2: Transportetappen

Onsdag 1. oktober 2014

Jeg kom til Hirtshals med SuperSpeed i går ettermiddag, så nå er det tid for den store transportetappen! 95 mil skal gjøres unna denne dagen, og jeg håper å lande ikke altfor sent – i nærheten av Bonn, der et hotellrom venter.

Hele Danmark venter – og godt og vel halve Tyskland (Bilde: Google StreetView)

Det er ikke så mye å si om denne dagen. 130 km/t pluss-minus, dunkelyd fra hjula på betongdekket (eller hva-det-nå-er som lager sånne lyder), fylt bensin to ganger, ingen fotografering – men alt gikk bra!

Reisen til Pitigliano – dag 3: Moseldalen

Torsdag 2. oktober 2014

For første gang i Moseldalen, noe jeg har drømt om i mange år. Cochem er antagelig den mest kjente av byene langs elven Mosel. Et vakkert sted. Jeg tok den obligatoriske spaserturen opp til det gamle slottet, men siden jeg ikke er så glad i typiske turistfeller (høyttalere som gjaller og turister som står i endeløse køer) så kom jeg meg ganske fort ned igjen. Men først – noen bilder av elven Mosel og fartøyene på den!

Ut i yttersving (venstrekjøring?)

Og her kommer innersvingen – oppstrøms!

Det var på tide å finne seg et sted å overnatte. Det fant jeg litt lenger sør, på et gasthaus med restaurant inkludert, der maten var typisk tysk, ølet var tysk og rødvin knapt var å oppdrive. Nok om det. Jeg sov veldig godt!

Reisen til Pitigliano – dag 4:
Den aller fineste tåke

Fredag 3. oktober 2014

Neste dag begynte som en skikkelig tåkedag. Hvilken lykke for en fotograf! Jeg pakket mine saker i en fart etter frokosten og kom meg avgårde. Etter en times kjøring langs Mosel kom jeg til et sted der sola begynte å komme til syne gjennom tåkehavet. Det var helt fantastisk å se hvordan landskapet endret seg fra minutt til minutt. Verdens fineste tåke!

Zell Mosel i morgentåke

Tidlig morgen i det tyske kulturlandskapet

Reisen til Pitigliano – dag 5:
Bryllup i Arles!

Lørdag 4. oktober 2014

Gårsdagen endte opp i Besancon i Frankrike, på en hyggelig bar like ved hotellet. Men selv om jeg hadde fått mange gode forslag til steder å besøke fra venner på facebook, bestemte jeg meg for å kjøre sørover mot Middelhavet neste dag for å få mest mulig tid i romerbyen Arles, som ligger midt i Rhone-deltaet.

Det var litt spesielt å komme tilbake hit, hvor jeg for åtte år siden første gang ble introdusert for gatefotografering i forbindelse med en foto-workshop. Dengang tråkket vi rundt i gamlebyen i nesten tre uker med kamerastroppen rundt halsen, samtidig som vi deltok på fotofestivalen som arrangeres her annethvert år. Jeg syntes denne opplevelsen var både utfordrende og veldig gøy, og har ofte tenkt på å dra tilbake.

Nå er det en ting å si om å komme tilbake til noe man har opplevd før: Det er sjeldent at det oppleves akkurat som forrige gang. Jeg tok en ettermiddagstur i gatene med kameraet – og jeg hadde ikke gått langt før jeg skjønte at noe spesielt var i gjære. Stivpyntede barn og voksne var å se overalt, og da jeg kom opp på torget i gamlebyen, skjønte jeg at det var bryllup på plakaten. Ikke bare ett – men to!

– Life is like a box of chocolates; You never know what you’re gonna get.
~ Forrest Gump

Reisen til Pitigliano – dag 6: Gatefotografering

Søndag 5. oktober 2014

Arles er som nevnt en by som inviterer til fotografering, og en av grunnene er torget i gamlebyen og det romerske amfiteateret like ved. Her er det om å gjøre å se – og bli sett!

Reisen til Pitigliano – dag 7: Middelhavets eldste by

Mandag 6. oktober 2014

Endelig er jeg kommet til Middelhavet! Til et hyggelig gjensyn med byen Antibes, og et hyggelig møte med Maren Onarheim som dengang(2014) drev det sjarmerende hotellet Casa Mare (se bildene nederst).

Over: Stort blåere kan ikke havet bli

Under: Interiørbilder fra Casa Mare

Reisen til Pitigliano – dag 8:
Gode venner i Sestri Levante

Tirsdag 7. oktober 2014

Jeg ble kjent med Anita Salamonsen og Kjetil Grude Flekkøy for snart 15 år siden. Da var de allerede godt i gang med nettstedet dolcevita.no, som (sannsynligvis) er Nordens største Italia-nettsted. Den gang bodde de i Castiglioncello på Toscanakysten, nå bor de litt lenger nord, i Sestri Levante mellom Genova og Pisa. De har hatt noen år i Oslo mens de har jobbet og samtidig drevet nettstedet sitt videre, men er stadig i Italia på kortere og lengre opphold. På veien til Pitigliano måtte jeg selvsagt stoppe og hilse på dem!

Kjetil på kveldsfotografering i havna.

Reisen til Pitigliano – dag 9: PITIGLIANO!

Torget i Pitigliano, 8. oktober 2014: Fuglene er på plass!

Det var fantastisk å være tilbake i Pitigliano etter 10 års fravær. Alt var som før i den gamle byen, det vil si – ikke helt: Fugleflokkene hadde funnet ut at det var mere gøy å fly på sørsiden av byen i stedet for på nordsiden!  Nå er det riktignok ikke mer enn 100 meter fra den ene siden til den andre (byen er smal – og lang) men det utgjør en forskjell. Blant annet blir bildene annerledes.

Det ble totalt 11 dager i Pitigliano denne gangen. Jeg fikk også besøk av min gode venn Tor-Arne Moen som var på vei til Kreta. Han laget en film om mitt fotoprosjekt som du kan se her:

Takk for at du ble med på reisen!